Първото напълно електрическо Lamborghini, коетоще бъде изцяло нов стилизиран 2+2 кросоувър, ще излезе на пазара през 2028 година. Той ще добави четвърта модерна линия към гамата на италианската марка и бързо ще бъде последван от второ поколение Urus SUV само на електричество. Това разкри изпълнителният директор на LamborghiniСтефан Винкелман пред Autocar.
Интересно е, че пускането на пазара на електрическото дуо също повишава възможността спортните автомобили на фирмата, които в момента включват Lamborghini Huracán и Lamborghini Aventador да запазят бензиновата мощност като част от plug-in хибридна система за поне още две поколения, като първото ще бъде пуснато на пазара до края на следващата година, а вторият в началото на следващото десетилетие. Това означава, че те ще бъдат в продажба най-рано през 2035 година, когато се очаква повечето региони да въведат закони за пълна електрификация за новите автомобили.
Продължаването на спортните автомобили като модели с двигатели с вътрешно горене е потенциална последица от това, че новите електромобили драстично намаляват средните CO2 емисии на автопарка на Lamborghini. Нещо повече, фактът, че той остава производител с относително малък обем, въпреки че постави нов производствен рекорд от 8405 екземпляра миналата година, означава, че може да бъде предмет на различни регулации за емисиите в сравнение с основните производители.
Винкелман също така посочи текущите разговори за използването на синтетични горива като друг вариант, който потенциално би могъл да помогне на Sant'Agata да постигне целите за намаляване на СО2 емисии, докато все още изгражда малки партиди хибридни двигатели с вътрешно горене, въпреки че законодателите в момента обсъждат тяхната приложимост. Винкелман каза: „Първата стъпка е да пуснем двата напълно електрически автомобила до 2030 година. В резултат на това ще имаме известно време да решим дали можем да останем с двигателите с вътрешно горене или трябва да преминем изцяло към производството на електрически автомобили. Все още не ни е оказан натиск да решим окончателно тези подробности, но ако Европейският парламент вземе решение за забрана, това неминуемо ще ни окаже влияние“.
„Има разбира се и пазари, различни от тези в Европа, които трябва да вземем предвид“ добави той. „Както и регулациите, за които все още чакаме яснота, за това къде да продължим. Има толкова много пазари с толкова много различни планове, че трябва да отделим време, за да обмислим най-добрият път напред. Това не е просто. Ясно е, че трябва да вземаме тези решения много преди крайните срокове и може да не можем да чакаме регулациите да се ангажират, но пускането на пазара на двата напълно електрически автомобила е решение, което ни дава повече време за обмисляне“.
Докато Винкелман не предложи подробности, новият 2+2 кросоувър се очаква да черпи леко вдъхновение от концепцията за седан Lamborghini Estoque , която беше разкрита през 2008 година, но така и никога не беше произведена. Вътрешни хора от Lamborghini тогава предположиха, че е имало значителна поддръжка за колата, от страна на клиентите, но че цената на нейната разработка, спрямо прогнозираните продажби е причината тя да не стигне до списъка с приоритети за производство на Volkswagen Group. Вместо това те насочиха средствата си към бързото развитие на своите SUV предложения, включително и ултра успешния Urus, от който през миналата година бяха продадени 5021 екземпляра. Въпреки това, вместо да бъде проектиран със силуета на седан с четири врати, EV се очаква да седи по-високо, в резултат на монтирания на пода на купето батериен пакет и така да има значително по-драматичен стил, за да подчертае, че задвижването му го отличава от другите модели на Lamborghini .
Въпреки, че се описва основно като кросоувър, Винкелман подчерта, че различните изисквания за опаковане на EV предоставят интересни възможности, по отношение на неговия евентуален дизайн. Въпреки това, шефът на дизайнерския отдел на Lamborghini Митя Боркерт наскоро заяви пред Autocar, че всички бъдещи превозни средства на фирмата ще запазят външният си облик на „космически кораб“.
2+2 може да бъде с две врати, имайки предвид, че може да използва същата платформа Artemis, разработена от Bentley/Audi, която ще бъде в основата на новото семейство EV. Причината е, че популярността на суперлуксозните седани с четири врати драстично намаля през последните години. Данните на пазарния анализатор Jato Dynamics показват, че те са спаднали от 21,6% от микса от продажби в сектора през 2010 година, до едва 9,1% към днешна дата.
Има вероятност началната цена на новия 2+2 кросоувър да надхвърли сумата от £300 000 и така да оглави класацията на Lamborghini по отношение на цената. Въпреки това, влиянието на хибридизацията върху нея на най-скъпия модел днес, Aventador, все още не е разкрито.
От своя страна Bentley е готов да представи първия си електрически автомобил през 2025 година, като се ангажира да пусне пет електромобила до 2030 година. В светлината на признанието на Винкелман, че Urus ще стане електрически до 2030 година, неизбежно е това да стане и с побратименото Bentley Bentayga .Винкелман потвърди, че стратегията за пускането на пазара на 2+2 кросоувъра и след това на новото Lamborghini Urus е в резултат на интереса на семейно ориентираните клиенти, които са по-отворени към електромобилите. „Засега електрификацията е подходяща за тези видове превозни средства“, каза той. „Това ще се развие, но трябва да планираме и това, което знаем, че ще работи най-добре днес. Има дефиниции, които според мен нито една електрическа кола в нашия сектор все още не е разрешила в достатъчна степен. Не само ускорението и поведението при управление, но също така и отзивчивостта, усещането при спиране и множеството протоколи за ускорение. Те не са доказани при високопроизводителните електромобили и са сред нещата, които трябва да прекараме през следващите години в разработване“.
Разкритията от ексклузивното интервю на Autocar предоставят първите подробности в подкрепа на заявения план за електрификация на Lamborghini, който беше обявен преди една година и който ще бъде осъществен през следващото десетилетие. Наречен Direzione Cor Tauri, препращайки прозаично към латинското наименование за „сърцето на бик“ и най-ярката звезда от съзвездието Телец, планът излага стратегия в три стъпки към електрификация.
Първоначалният етапвключва специалните предложения за чист ICE, който трябва да приключи тази година, преди пускането на първия plug-in хибрид на Lamborghini, който е наследник на Aventador. Това ще бъде разкрито по-късно тази година, преди продажбите да започнат през 2023 година. До края на 2024 година и трите модела на Lamborghini – Aventador, Huracán и Urus ще се продават като plug-in хибриди. Това ще позволи на компанията да се впише в половината от днешните нива на допустимите емисии на CO2 до 2025 година, като двойката електромобили ще осигурят допълнително значително намаление.
„Ясно е, че възприятията на клиентите са се променили“, каза Винкелман. „Те са наясно със законодателството и се интересуват от технологията, стига тя да комбинира устойчивост с подобрена производителност от това, което е имало преди.Ето защо фазата на хибридизация на Lamborghini е на първо място, като това е усвоено и прието от нашите клиенти. Дори по-голямата част от бензиностанциите казват, че са приели това наше виждане. И на свой ред това отваря вратите ни за нови клиенти, които да гледат с добро око на пълната електрификация.“